Analysen

På dette 3-dagers kurset vil du få opplæring i nevroaffektiv analyse og få tilgang til det nettbaserte programmet. Formålet med analysen er å kartlegge barn, unge og/eller voksnes nærmeste emosjonelle utviklingssone og bruke den til å organisere pedagogiske eller psykoterapeutiske intervensjoner rettet mot traumeheling og/eller støtte til personlighetsutvikling.

Den nevroaffektive analysen med sertifisering og fra analyse til intervensjon

Bakgrunn for kurset

Ingen intervensjonsmetoder fungerer for alle, men praktisk talt alle intervensjonsmetoder fungerer for noen. Akkurat som kognitiv læring kan emosjonell læring bare skje i den umiddelbare utviklingssonen, og det er derfor ikke nok å vite hva en person trenger å lære for å utvikle sin personlighet, man må også vite hva personen for øyeblikket er i stand til å lære . En presis og målrettet innsats krever derfor velutviklede vurderingsmetoder for å identifisere den mest hensiktsmessige intervensjonen.
Dette 3-dagers kurset er en introduksjon til bruk av den nettbaserte nevroaffektive analysemodellen, som gir mulighet til å støtte fagpersoner i å avklare det emosjonelle, personlighet og sosiale funksjonsnivået til både barn, unge og voksne. Formålet med analysen er å utarbeide en optimal intervensjonsplan for for eksempel pedagogiske intervensjoner eller psykoterapi/familieterapi. Det er også mulig å måle effekten av intervensjonen. Etter de tre opplæringsdagene avsluttes det med en internettbasert sertifisering.

Utgangspunktet er en vurdering av tre såkalte mentale organisasjonsnivåer, nemlig det autonome nivået for sansing, energiregulering og synkronisering, det limbiske nivået for emosjonell avstemming og interaksjonsferdigheter, og det prefrontale nivået for viljekontroll og mentalisering. Den nevroaffektive analysen består av 15 utsagn som danner grunnlag for en vurdering av barnets, unges eller voksnes generelle emosjonelle funksjonsnivå og nærmeste emosjonelle utviklingssone.

Med utgangspunkt i analysen avklares sårbarhetene og ressursene til barnet, den unge eller den voksne, og det blir mulig å utvikle mer presise intervensjoner. Analysen kan også gi en dypere innsikt i hvordan barnet, den unge eller den voksne fungerer på hvert nivå, men også en forståelse av hvordan de tre nivåene forholder seg til hverandre. Opplæringskurset gir også inspirasjon til intervensjoner på de tre mentale organisasjonsnivåene.

Innhold i kursdagene

På kursets første dag får du tilgang til den nettbaserte versjonen av den nevroaffektive analysen og til treningsvideoene. Du lærer hvordan du utfører den nevroaffektive analysen på deg selv og på en case.

Den andre dagen trenes analysen gjennom videofilmer. Tredje kursdag er ca. en måned senere, og det forventes at du i mellomtiden vil ha analysert både dine egne saker og treningsfilmene du får tilgang til på nettsiden.

Tredje dag av kurset jobber vi med spørsmål ved egne saker og treningsfilmer. I tillegg vil forberedelse på sertifiseringsprosessen og intervensjonsmuligheter belyses. Du får tilgang til fire sertifiseringsfilmer. Du har da tre måneder på deg til å score de fire ca. 20-25 minutters sertifiseringsfilmene gjennom en internettbasert sertifiseringsprosess. Deretter får du et sertifiseringssertifikat.

Det er en fordel å ta med datamaskin på dette kurset.

  • Undervisning i bruk av nevroaffektiv analyse

  • Tester den nevroaffektive analysen

  • Organisering av en realistisk tiltaksplan

  • Verktøy for å gjøre effektmålinger

  • Mulighet for sertifisering

  • Trening i å 'oversette' forståelsen av den umiddelbare utviklingssonen til relevante aktiviteter, samhandlingsformer eller samtaleformer på de tre nevroaffektive nivåene.

Kurset legger særlig vekt på

  • Mulighet til å reflektere og utveksle om egen evne og komfortsone i forhold til å være 'caravanfører', d.v.s. aktivt lede et utviklende samspill på disse områdene

  • Mulighet for å diskutere hensiktsmessige metoder i forhold til de foreslåtte intervensjonene

UNDERVISNINGSFORM

Undervisningen veksler mellom teoretiske presentasjoner, videosnutter, felles scoring, refleksjon og diskusjon.

PUBLIKUM

Kurset retter seg mot psykologer, psykiatere, familieterapeuter, pedagoger, miljøterapeuter og andre faggrupper som inngår i tverrfaglige team på arbeidsplasser som ivaretar oppgaver knyttet til utsatte barn og deres foreldre/primæromsorgspersoner. Opplæringskurset krever erfaring med relasjonsarbeid.