OM NUSSA

For at barn skal utvikle seg følelsesmessig og sosialt, er det helt essensielt at barn får en trygg og stabil oppvekst, og blir møtt av voksne som er empatiske og forståelsesfulle. Dette er dessverre ikke forhold alle barn vokser opp med, og for disse barna blir den støttende og forebyggende innsatsen i barnehagene og skolene helt sentral.

Med NUSSA ønsker vi å bidra med kunnskap til strukturering, organisering og innhold av slik innsats. I NUSSA legger vi vekt på både å skape forståelse for hvorfor og hvordan barn påvirkes av oppveksten, og hvordan du som lærer eller pedagog kan skape et miljø som fremmer barns muligheter for emosjonell og sosial utvikling. NUSSA har som mål å styrke barnas emosjonelle, personlige og sosiale ressurser gjennom strukturert lek, slik at barna øker sine relasjonelle ressurser, selvinnsikt og blir mer robuste mot psykiske stressfaktorer. Programmet fokuserer på at barna trenes opp til å samhandle med andre, gjennom følelsesavstemning, mentalisering og selvregulering i sosiale relasjoner.

Fra begynnelsen var NUSSA inspirert av den spesielle leketilnærmingen Joyful Playing, som startet i 1989, for å styrke ferdighetene til traumatiserte barn.

Den er utviklet av organisasjonen Life is Good Playmakers i Boston, i samarbeid med traumeforskeren Bessel van der Kolk. Han viste at mange traumatiserte barn synes det er vanskelig å leke fordi de har opplevd at verden er et farlig sted hvor overlevelse står på spill. Hensikten med Joyful Playing er derfor å skape et godt lekemiljø hvor barna er trygge og kan utvikle seg mentalt og sosialt. De voksne som styrer leken skal formidle følelsen av optimisme, tillit og engasjement, og for å kunne det må den voksne selv besitte og utstråle disse følelsene. Traumatiserte eller sårbare barn skal oppleve en grunnleggende trygghet ved å være sammen med andre barn. Kjente rammer, struktur og repetisjon er et avgjørende utgangspunkt for god og emosjonelt utviklende lek, og leken skal ha enkle regler og tilpasses aldersgruppen. I tillegg skal lekene være inkluderende, noe som utelukker spill med konkurranseelement som innebærer at barna ekskluderes fra et spill. Barna skal ha en tydelig opplevelse av at man ikke kan gjøre noe galt i leken og ha følelsen av å være akseptert og som en del av gruppen. Den voksne skal gi positive tilbakemeldinger til det enkelte barn under lek, slik at barnet opplever å bli sett og være en viktig person i gruppen og skape en struktur som gir rom for barna til å uttrykke seg.

NUSSA-programmet er utviklingsbasert i motsetning til manualbasert. Det betyr at prosessen tar hensyn til det emosjonelle og sosiale utviklingsnivået til hele barnegruppen, og utvalgte økter kan gjentas flere ganger dersom hele gruppen ikke er klar for neste utviklingsnivå. Programmet består av 4 nivåer, så dersom du for eksempel som NUSSA-trener anslår at barnegruppen trenger å gjenta noen økter innenfor et nivå, en eller flere ganger, er dette en mulighet som tas med i programmet. Du kan også velge å la programmet vare i et visst antall økter og på slutten estimere hvor langt gruppen som helhet har utviklet seg.

NUSSA er utviklet for fagfolk som har mot til å prøve et nytt program og som har daglig kontakt med barn som trenger ekstra støtte og omsorg.

Grunnlaget for NUSSA-programmet er lek. Gjennom lek muliggjøres felles opplevelser som igjen muliggjør ressursbygging hos barna. For å være lekne må barna være trygge og engasjerte. Det er gjennom samspillet med trygge voksne og andre barn som vil ens beste at barna får en følelse av selvfølelse og trygghet og kan utvikle entusiasme og tilstedeværelse i det de gjør.