NUSSA

Dato: 2024
Adresse: Oslo Omegn
Tidspunkt: Alle kursdager kl 09.00-16.00

Pr. deltager ekskl. moms

KR. 20.000 ,-

INKLUDERT:
Prisen inkluderer lunsj, kaffe og te, samt frukt.

Kursdatoer:
Modul 1: 3 dager
Modul 2: 3 dager
Modul 3: 1 dag

Ca 14 dager før kursstart sendes det ut et velkomstbrev med praktisk informasjon.

Kursbevis blir utlevert siste kursdag.

NUSSA står for Nevroaffektiv Utviklingspsykologisk Strukturert Sosial Aktivitet. Studiet er basert på nevroaffektiv utviklingspsykologi og retter seg mot lærere, pedagoger, ansatte i PPT og BUP eller andre som ellers har erfaring med arbeid med barn. NUSSA er utviklet for fagfolk som har mot til å prøve et nytt program og som har daglig kontakt med barn som trenger ekstra støtte og omsorg. Du trenger derfor ikke ha terapeutisk bakgrunn.

Barnegruppe-programmet har fokus på både å skape forståelse for hvorfor og hvordan barn påvirkes av oppveksten, og hvordan du som lærer eller pedag og kan skape et miljø som fremmer barns muligheter for emosjonell og sosial utvikling. NUSSA har som mål å styrke barnas emosjonelle, personlige og sosiale ressurser gjennom gledefylt, engasjert og strukturert lek, slik at barna øker sine relasjonelle ressurser og selvinnsikt samt blir mer robuste overfor psykiske stressfaktorer. Opplegget fokuserer på at barna får øve seg på å samhandle med andre, gjennom blant annet følelsesavstemming, affektregulering og mentalisering.

Strukturen til NUSSA-programmet

Introduksjon:

Det første trinnet handler om å bygge et trygt forhold i gruppen, ikke bare mellom NUSSA-trenerne og barna, men også mellom barna og NUSSA-trenerne.

Nivå 1:

Rytme, synkronisering og tull og tøys (trinn 2-5):

Dette nivået består av fire trinn, som tar sikte på å hjelpe barna med å regulere sitt arousal eller grad av aktivering, kjenne på forskjellen mellom nytelse og ubehag og synkronisere seg i kontakt med trenerne så vel som de andre barna. Det handler om hvordan man gjennom rytme og lek etablerer et tillitsfullt forhold til hverandre, hvor man føler at man er sammen – og både kan bli utfordret, glede seg og samarbeide med hverandre. Disse ferdighetene tilsvarer det autonome nivået av nevroaffektiv forståelse.

Nivå 2:

Mine, dine og våre følelser (trinn 6-9)

Dette nivået består også av fire trinn, og har som mål å hjelpe barna til å kunne kjenne på positive følelser som glede og mildhet, men også negative følelser som sinne, tristhet, frykten for å miste og å tørre å vise følelsene sine sammen med NUSSA-trenerne og de andre barna i gruppen. Disse ferdighetene tilsvarer det limbiske nivået av nevroaffektiv forståelse.

Nivå 3:

Stoppe, legge merke til, føle og tenke (trinn 10-13)

Dette nivået består også av fire trinn, som har som mål å hjelpe barn til å stoppe opp og være i stand til å kontrollere impulsene sine. Barna skal støttes i å kunne delta i sosiale samspill, hvor det er felles regler som skal følges selv om man ikke alltid er enig med dem, og hvor man må kunne begrense seg for andres skyld og legge merke merke til både egne og andres følelser og behov. Disse ferdighetene tilsvarer grunnleggende utviklingskompetanse på prefrontalt nivå i nevroaffektiv tilnærming.

Nivå 4:

Å tenke og føle klart i forhold til seg selv og andre (trinn 14-17)

Dette nivået består igjen av fire trinn som tar sikte på å hjelpe barnet til å mentalisere om seg selv og sine relasjoner til andre utenfor NUSSA-gruppen og de større spørsmålene og betraktningene livet byr på. Disse hensyn omfatter bl.a. om livets mer komplekse relasjoner og trening i vanskelige situasjoner der løsninger krever en kompleks forhandling og hvor det ikke finnes riktige eller gale løsninger. Disse ferdighetene tilsvarer den utvidede utviklingskompetansen på prefrontalt nivå i nevroaffektiv forståelse.

Avslutning (trinn 18):

Handler om hva barna tenker de har lært, hva de er fornøyde med, misfornøyde med og hvilke ønsker de har for fremtiden.

KURSHOLDERE

WENCHE MORA
Klinisk sosionom og familieterapeut

Wenche har jobbet med barn, ungdom og familier på ulike arenaer i mer enn 20 år. Hun er utdannet klinisk sosionom og familieterapeut. Hun er spesialist i barne- og ungdomspsykiatri og har en master i familieterapi. Hun er sertifisert COS-P veileder og PREP kursleder. Hun har bred klinisk erfaring fra psykisk helsevern for barn og unge samt lang erfaring fra arbeid med barn, unge og deres familier. Hun har blant annet jobbet som terapeut i BUP, miljøterapeut i barnevernsinstitusjon og som fagrådgiver barn ved Modum Bad. De siste årene har hun primært jobbet med barn, unge og familier utsatt for vold og/eller overgrep, med særlig fokus på traumeproblematikk, forebygging og mestring.

ANNE LARSEN
Familie- og psykoterapeut (MPF)

Anne Larsen er utdannet sosialpedagog, og har også videreutdanning som småbarnskonsulent. Hun er sertifisert Theraplay-spesialist og ICDP-veileder. Hun har mange års erfaring i arbeid med barn og familier med tilknytnings- og relasjonsforstyrrelser og har jobbet med familieterapi og fosterfamilier i en årrekke. Anne har i dag en selvstendig praksis med familiebehandling og Theraplay-kurs, og hun jobber også som veileder, foredragsholder og lærer.