PROGRAMMETS OPPBYGGING

NUSSA består av et lekeprogram med fire trinn på fire nivåer samt en introduksjon og en avslutning, det vil si totalt atten trinn.

På hvert trinn tilbys det en rekke leker og aktiviteter som tar hensyn til barnets nærmeste utviklingssone. Hvert trinn inneholder spesifikke markører for når barnegruppen er klar til å gå opp til neste trinn og neste nivå.

Programmet er delt opp slik at det kan brukes separat i forhold til grupper av barn i alderen henholdsvis 3-6 år, 6-9 år og 9-12 år. Noen av lekene og aktivitetene passer for barn i alle aldre, mens andre må justeres og tilpasses deres alder. Ferdighetene som trenes på nivå 4 utvikles ikke før man er over 6 år, så barn i alderen 3-6 år når ikke nivå 4, mens barn i alderen 6-9 år sporadisk kan jobbe med nivå 4. I tillegg til å organisere gruppene i henhold til biologisk alder anbefales det å lage en homogen gruppe basert på emosjonell alder. Det er viktig å sette sammen gruppen ut fra barnas nærmeste utviklingssone og ikke bare ut fra biologisk alder.

Hvert nivå består av fire trinn, og hvert trinn kan gjentas flere ganger om nødvendig.

Programmet er bygget opp slik at nivåene bygger på hverandre. Begrunnelsen bak strukturen er at innholdet i trinnene på ett nivå skal gi barna ressursene og ferdighetene som trengs for å fullføre neste nivå. Det er viktig at barna ikke føler seg utilstrekkelige, og man må derfor hele tiden sørge for at barna har forutsetninger for å kunne delta. Selv om programmet inneholder 18 trinn, er det individuelt for hver gruppe hvor lang tid det tar å gjennomføre hele programmet. Dersom barnegruppen har behov for å holde seg på et nivå litt lenger, er det mulighet for å gjenta samme trinn flere ganger med variasjoner i lekene og aktivitetene.

Strukturen til NUSSA-programmet

Introduksjon:

Det første trinnet handler om å bygge et trygt forhold i gruppen, ikke bare mellom NUSSA-trenerne og barna, men også mellom barna og NUSSA-trenerne. 

Nivå 1:

Rytme, synkronisering, tull og tøys (trinn 2-5):

Dette nivået består av fire trinn, som tar sikte på å hjelpe barna med å regulere sitt arousalnivå, kjenne forskjellen mellom nytelse og ubehag og synkronisere i kontakt med trenerne så vel som de andre barna. Det handler om hvordan man gjennom rytme og lek etablerer et tillitsfullt forhold til hverandre, hvor man føler at man er sammen – og både kan bli utfordret, glade og samarbeide med hverandre. Disse ferdighetene tilsvarer det autonome nivået av nevroaffektiv forståelse.

Nivå 2:

Mine, dine og våre følelser (trinn 6-9)

Dette nivået består også av fire trinn, og har som mål å hjelpe barna til å kunne føle positive følelser som glede og mildhet, men også negative følelser som sinne, tristhet og frykten for å miste og å tørre å vise følelsene sine til begge. trenerne og de andre barna. Disse ferdighetene tilsvarer det limbiske nivået av nevroaffektiv forståelse.

Nivå 3:

Stoppe opp, legge merke til, føle og tenke (trinn 10-13)

Dette nivået består også av fire trinn, som har som mål å hjelpe barn til å stoppe opp og være i stand til å kontrollere impulsene sine. Barna skal støttes i å kunne delta i sosiale samspill, hvor det er felles regler som skal følges selv om man ikke alltid er enig med dem, og hvor man må kunne begrense seg for andres skyld og legge merke til både egne og andres følelser og behov. Disse ferdighetene tilsvarer grunnleggende utviklingskompetansene på prefrontalt nivå i nevroaffektiv forståelse.

Nivå 4:

Å tenke og føle klart i forhold til seg selv og andre (trinn 14-17)

Dette nivået består igjen av fire trinn som tar sikte på å hjelpe barnet til å mentalisere om seg selv og sine relasjoner til andre utenfor NUSSA-gruppen og de større spørsmålene og betraktningene livet byr på. Disse hensyn omfatter bl.a. om livets mer komplekse relasjoner og trening i vanskelige situasjoner der løsninger krever en kompleks forhandling og hvor det ikke finnes riktige eller gale løsninger. Disse ferdighetene tilsvarer den utvidede utviklingskompetansen på prefrontalt nivå i nevroaffektiv forståelse.

Avslutning (trinn 18):

Handler om hva barna tror de har lært, hva de er fornøyde med, misfornøyde med og hvilke ønsker de har for fremtiden.