NUSSAS HISTORIE

Varde kommune og Avdeling for traume - og torturoverlevere (ATT) under Psykiatri i Region Syddanmark inngikk i 2010 et samarbeid om å utvikle en metode for forebygging av traumatisering hos barn i familier preget av traumer.

Bakgrunnen var dels et tidligere samarbeid mellom de to partene om prosjektet «Barn på tvers av landegrenser» og dels at begge parter på ulike måter har opplevd påvirkningen foreldretraumer kan ha på barna i familien. Partnerskapet resulterte i et treårig utviklingsprosjekt med mål om å utvikle en metode som bygger barnas psykososiale ressurser gjennom strukturert lek. Utviklingsprosjektet ble finansiert av det danske helsetilsynet via satspuljen «Styrket helseinnsats for sosialt utsatte og sårbare grupper», supplert med egenfinansiering fra både Varde kommune og ATT. Metoden ble kalt NUSSA, som står for Nevroaffektiv Utviklingspsykologisk Strukturert Sosial Aktivitet.

Bakgrunnen for prosjektet var en rapport utgitt av det danske helsetilsynet om sosial ulikhet i helse.

Rapporten slo fast at mangel på kognitiv, språklig, sosial og emosjonell stimulering i tidlig utvikling har innvirkning på barnets fysiske og psykiske helse senere i livet, noe som kan føre til problemer ved skolestart og senere i skoletiden i form av faglige problemer, konflikter, tale- og språkvansker, konsentrasjonsproblemer og psykiske problemer. I Varde kommune opplevde man nettopp hvordan noen av disse problemene viste seg hos barn i familier preget av traumer. I rapporten ble det trukket frem at barnehager og skoler kan ha en betydelig selvstendig effekt på barns utvikling, da riktig utdanningsmiljø til en viss grad kan kompensere for manglende stimulering i hjemmet. Det er nettopp her NUSSA-programmet finner sin begrunnelse. I programmet er det fokus på at pedagoger og lærere arbeider med barnas evne til å regulere følelser, å kunne avstemme seg følelsesmessig sammen med andre, utvikling av mentaliseringsevne og kapasitet til å inngå i sosiale relasjoner. Utviklingsprosjektet ble avsluttet høsten 2014 med en større konferanse og publisering av den første NUSSA-manualen. ATTs evaluering av NUSSA viste at programmet kan styrke barns evne til mentalisering, affektregulering og det å inngå i sosiale relasjoner. Evalueringen ble gjennomført i forhold til barn med lave psykososiale ressurser og lav trivsel høsten 2014. Videre påpekte evalueringen at de positive resultatene er avhengig av at gjennomføringen av NUSSA er tro mot lekeprogrammet, samt av trenernes teoretiske forståelse og deres evne til å gå inn i avstemmende samspill med barna. Alle tre elementene er derfor i fokus både i gjennomføringen av programmets trinn og i opplæringen av NUSSA-trenerne.

Da utviklingsavdelingen ved ATT ble nedlagt, var det ikke mulig å videreføre NUSSA i denne regi. NUSSAs utviklere ved ATT tok derfor kontakt med psykolog Susan Hart og spurte om hun kunne og ønsket å fortsette implementeringen av NUSSA, som den gang var et manualbasert program. Etter litt refleksjon sa Susan Hart ja, og det store arbeidet med å transformere NUSSA til et utviklingsbasert program basert på nevroaffektiv utviklingspsykologi ble satt i gang. Samtidig ble det opprettet en interessegruppe bestående av psykologene Knud Hellborn, Gitte Jørgensen og Susan Hart samt de tidligere utviklerne, nemlig utdanningsrådgiver Ulla Hartvig, prosjektleder og utviklingskonsulent i ATT Katharina Jespersen, psykolog i ATT Jette Frisk Helstrup, prosjektleder og lærer i Varde kommune Heidi Jacobi Madsen. I løpet av høsten 2015 ble NUSSA omformet og revidert til et utviklingsbasert barnegruppeprogram. Det utviklingsbaserte barnegruppeopplegget innebærer at innholdet i nivåene tilpasses barnas emosjonelle modenhetsnivå og retter seg mot ulike emosjonelle strukturer i hjernen som gradvis modnes. Erfaringene til brukerne av programmet gjør at endringer og tillegg til programmet vil bli gjort over tid. Innholdet i nivåene kan derfor gjennomgå endringer, og denne nettsiden vil bli fortløpende oppdatert.