PROGRAMMETS INNHOLD
Introduksjon
Start med en strukturert og morsom aktivitet hvor alle engasjerer seg. Presentasjon av alle.
Introduksjon av hva kurset inneholder.
Gjennomgang av de vanlige retningslinjene i NUSSA.
Aktivitet som fremmer opplevelsen av samhørighet og trygghet
Avrundes med en matbit
Nivå 1: Rytme, synkronisering, tull og tøys
På dette nivået er aktivitetene sentrert om spill og aktiviteter som gir opplevelser av samvær på et ikke-språklig nivå. Det vil være fokus på kroppslig regulering av spenningstilstander, rytmer, sansning, mimikk og motorisk speiling og synkronisering. Alt styres trygt og sikkert av de voksne på en leken måte. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:
Opplevelse av trygt sted
Spille
Ha det gøy
Rytmer
Arousal-regulering: Høy og lav intensitet
Synkronisering, imitasjon, rytme
Samspill Oppmerksomhet trenes i et samspill
Struktur Selvtillit
Nivå 2: Følelsene mine og dine – det å kunne «svinge» sammen
På dette nivået er fokuset på kroppslig følelse av følelser. Hvor de sitter, hvordan de føles og hvordan de kan endres. Fokus er på den indre opplevelsen av følelser og på registreringen av følelser hos andre. Inkludert kroppslige og mimiske uttrykk og fornemmelser av ulike følelser samt stemmens betydning. Aktivitetene kan foregå både i store grupper og i par. Trenerne streber etter å aktivere barnas evne til emosjonell smitte og resonans samt felles oppmerksomhet, som er en forløper for evnen til å uttrykke følelser selvstendig. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:
Emosjonell oppbygging
Gjenkjenne emosjonelle uttrykk – både positive og negative
Utveksle følelser i kroppen med følelser Illustrasjon av ulike emosjonelle tilstander gjennom lekeaktiviteter i gruppen
Uttrykk for følelser knyttet til følelsene som aktiveres gjennom spillene
Oppmerksomhet til den andre og til seg selv og lek med skifter mellom fokus på seg selv og den andre
Merke om andre er glade eller triste
Opplevelse av å være annerledes enn den andre og fortsatt vanlig
Erfaring med begrensning
Bygge selvtillit
Nivå 3: Stopp, legg merke til, føl og tenk
Formålet med dette nivået er å styrke barnets evne til å delta i sosiale samhandlinger med felles regler og hensyn til andre. Barnet må lære hvordan man stopper en impuls og hvordan man regulerer frustrasjoner, for eksempel over regler som virker urettferdige. Likeledes må barnet på dette nivået trenes til å stoppe opp og finne ut hva det føler og tenker, og hva andre mennesker har av ønsker og behov. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:
Stoppe
Ikke alltid gjør det du vil
Forlegenhet/skam og hvordan gå videre
Å gjøre noe selv om du ikke har lyst
Tanker og følelser om seg selv og andre
Grense
Selvidentitet
Selvtillit
Nivå 4: Tenk og føl klart i forhold til deg selv og andre
Hensikten med dette nivået er å hjelpe barnet til å mentalisere om seg selv og sine relasjoner til andre og til å reflektere over de mer generelle livsvilkårene og sin egen livshistorie. Her fokuseres det på sammenhengen mellom sansninger, følelser og tanker. Aktivitetene er preget av større bruk av ord og fortellinger enn de andre nivåene. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:
En kreativ illustrasjon basert på barnets livshistorie
Forhold til familie og venner
Språklige formuleringer eller tegninger, kollasjer, installasjoner som uttrykker en følelse av selvtillit: «Jeg vet at jeg har det bra – og det er også vanskelige ting ved å være meg»
Språklige formuleringer eller tegninger, collager, leketøysfigurer eller lignende som uttrykker selvtillit: «Jeg vet jeg kan – og det er også ting jeg ikke kan»
Å si hei og farvel
Å miste og finne gleden igjen
Avslutning
Repetisjon av noen av de tidligste spillene
Hva har vi gjort sammen?
Hva har vært best?
Hva har jeg oppdaget?
Har jeg vært misfornøyd med noe?
Hva har vært bra med gruppen vår?
Ønsker for fremtiden
Avskjedssermoni