PROGRAMMETS INNHOLD

Introduksjon

  • Start med en strukturert og morsom aktivitet hvor alle engasjerer seg. Presentasjon av alle.

  • Introduksjon av hva kurset inneholder.

  • Gjennomgang av de vanlige retningslinjene i NUSSA.

  • Aktivitet som fremmer opplevelsen av samhørighet og trygghet

  • Avrundes med en matbit

Nivå 1: Rytme, synkronisering, tull og tøys

På dette nivået er aktivitetene sentrert om spill og aktiviteter som gir opplevelser av samvær på et ikke-språklig nivå. Det vil være fokus på kroppslig regulering av spenningstilstander, rytmer, sansning, mimikk og motorisk speiling og synkronisering. Alt styres trygt og sikkert av de voksne på en leken måte. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:

  • Opplevelse av trygt sted

  • Spille

  • Ha det gøy

  • Rytmer

  • Arousal-regulering: Høy og lav intensitet

  • Synkronisering, imitasjon, rytme

  • Samspill Oppmerksomhet trenes i et samspill

  • Struktur Selvtillit

Nivå 2: Følelsene mine og dine – det å kunne «svinge» sammen

På dette nivået er fokuset på kroppslig følelse av følelser. Hvor de sitter, hvordan de føles og hvordan de kan endres. Fokus er på den indre opplevelsen av følelser og på registreringen av følelser hos andre. Inkludert kroppslige og mimiske uttrykk og fornemmelser av ulike følelser samt stemmens betydning. Aktivitetene kan foregå både i store grupper og i par. Trenerne streber etter å aktivere barnas evne til emosjonell smitte og resonans samt felles oppmerksomhet, som er en forløper for evnen til å uttrykke følelser selvstendig. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:

  • Emosjonell oppbygging

  • Gjenkjenne emosjonelle uttrykk – både positive og negative

  • Utveksle følelser i kroppen med følelser Illustrasjon av ulike emosjonelle tilstander gjennom lekeaktiviteter i gruppen

  • Uttrykk for følelser knyttet til følelsene som aktiveres gjennom spillene

  • Oppmerksomhet til den andre og til seg selv og lek med skifter mellom fokus på seg selv og den andre

  • Merke om andre er glade eller triste

  • Opplevelse av å være annerledes enn den andre og fortsatt vanlig

  • Erfaring med begrensning

  • Bygge selvtillit

Nivå 3: Stopp, legg merke til, føl og tenk

Formålet med dette nivået er å styrke barnets evne til å delta i sosiale samhandlinger med felles regler og hensyn til andre. Barnet må lære hvordan man stopper en impuls og hvordan man regulerer frustrasjoner, for eksempel over regler som virker urettferdige. Likeledes må barnet på dette nivået trenes til å stoppe opp og finne ut hva det føler og tenker, og hva andre mennesker har av ønsker og behov. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:

  • Stoppe

  • Ikke alltid gjør det du vil

  • Forlegenhet/skam og hvordan gå videre

  • Å gjøre noe selv om du ikke har lyst

  • Tanker og følelser om seg selv og andre

  • Grense

  • Selvidentitet

  • Selvtillit

Nivå 4: Tenk og føl klart i forhold til deg selv og andre

Hensikten med dette nivået er å hjelpe barnet til å mentalisere om seg selv og sine relasjoner til andre og til å reflektere over de mer generelle livsvilkårene og sin egen livshistorie. Her fokuseres det på sammenhengen mellom sansninger, følelser og tanker. Aktivitetene er preget av større bruk av ord og fortellinger enn de andre nivåene. Aktivitetene på dette nivået gjelder følgende:

  • En kreativ illustrasjon basert på barnets livshistorie

  • Forhold til familie og venner

  • Språklige formuleringer eller tegninger, kollasjer, installasjoner som uttrykker en følelse av selvtillit: «Jeg vet at jeg har det bra – og det er også vanskelige ting ved å være meg»

  • Språklige formuleringer eller tegninger, collager, leketøysfigurer eller lignende som uttrykker selvtillit: «Jeg vet jeg kan – og det er også ting jeg ikke kan»

  • Å si hei og farvel

  • Å miste og finne gleden igjen

Avslutning

  • Repetisjon av noen av de tidligste spillene

  • Hva har vi gjort sammen?

  • Hva har vært best?

  • Hva har jeg oppdaget?

  • Har jeg vært misfornøyd med noe?

  • Hva har vært bra med gruppen vår?

  • Ønsker for fremtiden

  • Avskjedssermoni