NUSSA PRINSIPPER

Struktur, faste rammer

En forutsigbar struktur og forutsigbare rammer er en forutsetning for å jobbe med en gruppe barn. En viktig del av å skape struktur og faste rammer i programmet er derfor starten på hver økt. Den repeterende strukturen og faste rammeverket skaper gjenkjennelighet og forutsigbarhet for hver økt. Barna kan kjenne igjen rutinene i starten og slutten av en økt og de kan kjenne igjen strukturen som hver økt følger. Alt dette gjør at barna vet hva de går inn på og føler seg trygge i aktivitetene. Det er viktig at barna ikke for eksempel aktiverer kaostilstander i barnegruppen, da det kan være vanskelig å nedregulere. En måte å forhindre dette på er å lage et fast ritual for hvordan barna kommer til NUSSA, og en repetisjon og ritualisering av gruppens faste regler, som barna går gjennom hver gang.

NUSSA-regler

NUSSA-reglene er inspirert av reglene i gruppeprogrammet for Theraplay, som heter Sunshine Circles. Den første regelen er skjult for barna: treneren har kontroll. 

De øvrige reglene for barnegruppen gjennomgås sammen ved første økt og gjentas hver gang. Gruppens regler er med på å bestemme rammene barna kan handle innenfor, og skape trygghet. Reglene er enkle og barna må utvikle en følelse av eierskap overfor dem. Reglene er gjengitt av alle barna i innledningen, men du skal ikke forvente at barna alltid følger reglene, selv om de ønsker det.

Reglene er:

  • holde sammen

  • hjelpe hverandre

  • ha det gøy

Hold sammen og hjelp hverandre

Hensikten med denne regelen er å hjelpe barna til å føle seg ønsket og knyttet til hverandre. Det fremmer samarbeid og samhold og hjelper barn med å fokusere og delta, samtidig som de får vite at de er verdsatt.

Ha det gøy

Hensikten med denne regelen er å motivere barna til å være med og skape samhandling. Moro skaper et pusterom fra oppgaveorienterte aktiviteter. Lekene skal fremme samarbeid, der ingen trenger å frykte å tape og hvor alle er vinnere.

TYDELIG

Et annet av nøkkelelementene er tydelighet. Med dette menes blant annet tydelige instruksjoner, kroppsspråk og ansiktsuttrykk, som er nødvendig for å guide barna trygt gjennom øktene.

Instruksen forbereder barna på det som skal skje og må gjentas når aktiviteten starter. Jo tydeligere instruksjonene er, desto større er sjansen for at barna klarer å gjennomføre aktivitetene. Barna kan synes det er vanskelig å gå over fra en aktivitet til en annen, og det er derfor viktig at de er forberedt gjennom instruksjon på hva som snart skal skje.

Treneren må aldri glemme sitt ansvar for å være «karavanefører».

Det hjelper barna til å føle seg viktige og gir dem en opplevelse av at de voksne er kompetente og omsorgsfulle. «karavaneføreren» tar ansvar for å skape trygghet, starte aktiviteter og bestemme når og hvordan de slutter, og spør aldri barna hva de vil gjøre. Treneren forteller hva som må skje fordi barn føler seg trygge og får være barn når voksne tar ansvar.

Det er også viktig med en klar rollefordeling mellom trenerne. Det skal fremgå hvem av trenerne som har funksjonen «karavanefører» og hvem som bistår «karavaneføreren» før økten starter. Spesielt på nivå 1 og 2 er det en stor fordel at det er samme trener som har rollen som «karavanefører» gjennom alle øktene, mens trenerne på nivå 3 og 4 kan bytte stilling underveis.

Respekt for barnas initiativ

Det er dermed viktig ikke bare å la barnet bestemme selv, men å finne en balanse mellom å respektere barnets valg og samtidig prøve å presse barnet ut av komfortsonen og hjelpe det til å finne glede i fellesskapet.

Så langt det er mulig skal barnas ideer og forslag være med. Det er kun de overordnede aktivitetene i programmet som er fastsatt, slik at du enkelt kan variere aktivitetene slik at de passer barnegruppen. NUSSA-treneren kan gi barna spesifikke valg eller be dem komme med forslag når det er relevant under individuelle aktiviteter. Noen spill fungerer best når de er veldig strukturerte, mens det i andre tilfeller vil være nærliggende å ta med barnas ideer.

Det er viktig å respektere at barna har ulike ressurser å bidra med. Derfor må man passe på å gi barna like gode alternativer å velge mellom. Barna må få delta på sin måte. Å være den som står i front eller den som følger andres initiativ må framstilles som to like gode roller. Ingen barn skal tvinges til noe de ikke vil. Det er trenernes oppgave å sørge for at aktivitetene er mulige å delta på for den barnegruppen man har med å gjøre. Dersom et barn viser forbehold eller usikkerhet, veileder treneren ved for eksempel å gi barnet rollen som hjelper for treneren eller ved fysisk å stå ved siden av barnet for å skape tydelig veiledning og trygghet.

Tvang slukker engasjement, men å våge å gjøre noe man ikke har gjort før skaper engasjement.